Чергове засідання Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Житомирській ОДА

DSCN070014 березня 2018 року в малій залі Житомирської облдержадміністрації відбулося засідання Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Житомирській ОДА під головуванням заступника голови комісії, начальника ГУ ДПСС в Житомирській області Олександра Шпити.

У своєму виступі він зазначив, що епізоотична ситуація з АЧС у залишається досить складною та напруженою, про що свідчать повідомлення МЕБ: випадки впродовж останніх років реєструвалась на території ряду країн Східної Європи, зокрема, у Польщі, Литві, Латвіі, Естоніі, Румуніі, Чехіі, Молдові, Білорусіі, Російської Федерації.

Починаючи з 2016 року, в Україні спостерігається різке ускладнення ситуації щодо поширення африканської чуми свиней, так хвороба зареєстрована на території всіх областей, – загалом 352 спалахи, з них серед свійських свиней 257 випадків, серед диких кабанів 85 та виявлено 10 інфікованих об’єктів.

З початку 2018 року спостерігається тенденція щодо зменшення захворюванності серед домашніх свиней, зокрема, по свиногосподарствам, – проте збільшується серед поголів’я диких кабанів. Так, з початку року всього зареєстровано 41 випадок АЧС, 3 них 23 випадки по диким кабанам, особливо складна ситуація в Рівненській  та Закарпатській областях (по 8 та 7 випадків).

Дане захворювання на Житомирщині всього реєструвалося чотири рази: двічі серед диких кабанів у 2015-2016 рр. Радомишльський район, у 2016 році свиногосподарство Житомирського району та в 2017 році випадок у населення Малинського району.

За повідомленням Держпродспоживслужби України в період 2015 – 2017 років було знищено 153 685 голів свиней, з них в населення 11 431 гол. та по с/г підприємствах 142 254 гол.

Про заходи профілактики АЧС доповів заступник начальника ГУ ДПСС в Житомирській області – Ігор Волківський. З метою недопущення виникнення та поширення африканської чуми свиней на території Житомирської області упродовж 2017 року проведено 93 перевірки роботи свиногосподарств. В результаті виявлених порушень винесено 30 приписів та притягнуто до адміністративної відповідальності 18 осіб на суму 2295 грн.

Для встановлення фактів обігу інфікованої продукції, а також можливих місць реалізації зазначеної м’ясної продукції та на виконання п.3 та п.6 протоколу №1 засідання ДНПК при Житомирській облдержадміністрації від 17.01.2017р. в районах області створено 37 мобільних груп з ветеринарних фахівців Держпродспоживслужби та представників Нацполіції. За 2017 рік проведено 488 відпрацювань, на яких виявлені порушення правил перевезення сільськогосподарських тварин, торгівля живими тваринами та продукцією тваринництва у невстановлених місцях, вжито 176 заходів реагування (приписи, штрафи).

З метою своєчасного виявлення хворих та підозрілих у захворюванні свиней ветеринарними спеціалістами за 2017 рік обстежено 195 тис. дворів та 317 тис. голів свиней в 1617 населених пунктах.

Станом на березень місяць 2018 року обстежено 25 тис. дворів та 41,4 тис. голів свиней, хворих та підозрілих у захворюванні тварин не виявлено.

Вакциновано проти класичної чуми свиней з початку 2018 року 22,6 тис. голів у господарства всіх форм власності.

DSCN0721Окрім того, в ході засідання було заслухано начальника Житомирського обласного управління лісового та мисливського господарства – Андрія Курінського, який доповів присутнім про результати відстрілу диких кабанів в мисливських угіддях Житомирської області за мисливський сезон 2017-2018 рр., кількість диких кабанів на території області на початок 2018 року за результатами таксації та подальші перспективи проведення заходів із депопуляції на весняно-літній період.

Враховуючи заслухане в ході засідання Державна надзвичайна протиепізоотична комісія прийняла наступні рішення:

  1. Продовжувати проведення заходів направлених на депопуляцію (зниження чисельності) диких кабанів, особливо в зонах захисту та нагляду неблагополучних територій. Про проведення відстрілу складати відповідні акти за участю представників територіальних органів Держлісагенства, Держпродспоживслужби та користувачів мисливських угідь.

У весняно-літній період заходи з депопуляції диких кабанів проводити шляхом відстрілу із спеціально облаштованих веж, на підгодівельних майданчиках та шляхом відлову.

2. Зобов’язати користувачів мисливських угідь усіх форм власності дотримуватися вимог біобезпеки під час полювання та/або під час проведення будь-яких інших заходів, пов’язаних із відстрілом та вилученням диких тварин (або виявлення їх решток) із природного середовища.

Дозволяти використання туш впольованих диких кабанів лише після отримання негативних результатів лабораторних досліджень на АЧС.

3. З метою недопущення міграції диких кабанів зобов’язати користувачів мисливських угідь забезпечити проведення заходів з їх підгодівлі протягом усього року.

4. Посилити контроль за утилізацією відходів, отриманих під час розробки впольованих тварин, а також знищенням виявлених решток загиблих диких кабанів

5. З метою належного контролю за проведенням обліку чисельності мисливських тварин користувачами угідь забезпечити проведення таких заходів з обов’язковим залученням спеціалістів територіальних органів Держпродспоживслужби, Держлісагентства, Мінприроди.

6. Попередити посадових осіб про персональну відповідальність за невиконання рішень Комісії при КМУ, ОДА та/або перешкоджання в організації та проведенні робіт із здійсненням заходів щодо регулювання чисельності тварин, що переносять особливо небезпечні хвороби, та відстрілу з метою проведення моніторингових досліджень на інфекційні хвороби тварин.

7. Вжити заходів щодо регулювання чисельності хижих і шкідливих тварин, особливо вовка та лисиці.

8. Сприяти територіальним установам Держпродспоживслужби в Житомирській області щодо виділення додаткового фінансування на проведення протиепізоотичних заходів.

   9. Поновити роботу мобільних груп зокрема щодо контролю за переміщенням свиней та продукції з них, припинення діяльності стихійних ринків та інших несанкціонованих місць торгівлі живими тваринами та продуктами тваринного походження на території області з метою реалізації заходів спрямованих на недопущення поширення епізоотій.

10. Забезпечити проведення інформаційно-просвітницької роботи серед населення з питань профілактики АЧС через засоби масової інформації.