Методичні рекомендації щодо профілактики епідеміологічних ускладнень в закладах інтернатного типу для дітей для запобігання захворювання на COVID-19

У зв’язку з загостренням епідемічної ситуації, пов’язаної з поширенням у світі захворювання, викликаного новим типом коронавірусу (2019-nCoV), з метою запобігання виникнення і поширення коронавірусу на території країни, на виконання Національного плану протиепідемічних заходів щодо запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом 2019-nCoV, на 2020 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.02.2020 року № 93-р, Закону України від 24.02.1994 № 4004-ХІІ «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», Закону України від 06.04.2000 № 1645-ІІІ «Про захист населення від інфекційних хвороб», ДСаНПіНу №2.3-185-2013 «Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для  дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів», Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом МОЗУ від 24.03.2016 № 234, необхідно забезпечити у закладах інтернатного типу для дітей проведення комплексу профілактичних заходів, направлених на запобігання інфекційних захворювань:

1. Посилити контроль за дотриманням санітарно-гігієнічного, протиепідемічного та дезінфекційного режимів у закладах.

2. Прийом дітей до дитячих організованих колективів проводити за наявності відповідної довідки закладу охорони здоров’я, в якому дитина перебуває під медичним наглядом. Довідка видається на підставі даних медичного огляду дитини, якщо відсутні медичні протипоказання для її перебування у цьому закладі, а також якщо їй проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень і вона не перебувала в контакті з хворими на інфекційні хвороби або бактеріоносіями.

3. Вести постійне спостереження за станом здоров’я дітей, а в разі виявлення хворого на інфекційну хворобу – вжити заходів для його ізоляції від здорових дітей та негайно повідомити про цей випадок відповідний заклад охорони здоров’я.

З метою попередження виникнення і поширення інфекційних хвороб медичний персонал забезпечує протиепідемічні заходи: проведення профілактичних щеплень дітям за інформованою згодою одного із батьків дитини або іншого законного її представника, раннє виявлення та ізоляцію хворих, контроль за виконанням карантинних заходів, спостереження за дітьми, що були у контакті з інфекційними хворими, проведення профілактичної та поточної дезінфекції, інформування структурних підрозділів охорони здоров’я.

4. Забезпечити тримісячний запас дезінфекційних та мийних засобів, дозволених для використання у дитячих організованих колективах. Всі засоби, що використовуються в закладі, повинні мати документи, які підтверджують їх походження, якість та безпечність, зберігатись у приміщеннях (господарчих шафах), недосяжних для дітей. Використання дезінфекційних засобів повинно бути суворо згідно інструкції/методичних вказівок/регламенту з використання.

5. Забезпечити систематичне проведення поточних дезінфекційних заходів – по декілька разів на день в залежності від епідемічної ситуації.

6. Забезпечити здійснення дезінсекційних та дератизаційних заходів з метою недопущення розмноження гризунів і комах у приміщеннях і на земельних ділянках навчальних та інтернатних закладів.

7. Забезпечити проведення дезінфекції м’якого інвентарю: постільні речі слід піддати сухому хімічному чищенню або обробці у дезінфекційній камері.

8. Забезпечити заклад умовами для дотримання особистої гігієни дітьми та персоналом: справність санітарно-технічних приладів та безперебійну подачу холодної і гарячої води до умивальників; справність електрорушників, забезпечити достатню кількістю мила для рук, паперових рушників, серветок тощо.

9. У всіх приміщеннях дитячого закладу щоденно проводити вологе прибирання з використанням мийних і дезінфекційних засобів, за відсутності дітей, при відкритих вікнах, кватирках та фрамугах залежно від пори року. Щоденному вологому прибиранню підлягають підлоги, підвіконня, меблі, класні дошки, дверні ручки, санітарно-технічне обладнання тощо. Інвентар для прибирання повинен бути окремим для підлоги та для інших поверхонь, відповідно промаркований та використовуватись за призначенням.

Для прибирання приміщень використовувати спеціальний одяг, для прибирання туалетів використовувати окремий спецодяг з відповідним маркуванням за призначенням.

Персонал закладу після відвідування туалету повинен обов’язково мити руки, проводити дезінфекцію рук препаратами, дозволеними до використання.

10. Дотримуватись повітряно-теплового режиму в приміщеннях закладу інтернатного типу для дітей, забезпечити оптимальний температурний режим, регулярне кутове та наскрізне провітрювання згідно санітарних вимог.

11. У приміщеннях закладів інтернатного типу для дітей дошкільного віку та приміщеннях медичного призначення забезпечити дезінфекцію бактерицидними лампами за відсутності людей відповідно до інструкцій.

12. Забезпечити контроль за проведенням обов’язкових попередніх (до прийняття на роботу) та періодичних профілактичних медичних оглядів працівників у порядку, встановленому чинним законодавством. У випадку встановлення ознак інфекційного захворювання у працівників закладу інтернатного типу для дітей, забезпечити негайне відсторонення зазначених осіб від роботи в порядку, визначеному законодавством.

13. Медичному персоналу забезпечити організацію та контроль за виконанням санітарно-гігієнічних і протиепідемічних заходів, контроль за організацією та якістю харчування, дотримання раціонального режиму навчально-виховної діяльності, своєчасністю проходження медичних оглядів працівниками.

14. Забезпечити медичні приміщення необхідним обладнанням і лікарськими засобами, засобами для знезараження інструментарію та рук персоналу.

У медичному кабінеті повинні бути набори лікарських засобів для невідкладної медичної допомоги і протишокової терапії, стерильний перев’язувальний матеріал, засоби для обробки пошкоджених ділянок шкіри. В аптечній шафі, що замикається, зберігаються лікарські засоби окремо для зовнішнього та внутрішнього застосування, а також для надання невідкладної допомоги (обов’язковим є наявність інструкцій з надання невідкладної допомоги).

15. Під час функціонування закладу інтернатного типу для дітей категорично забороняється проведення капітального ремонту, а також проведення малярних ремонтних робіт.

16.  В межах повноважень сприяти медичним працівникам у здійсненні заходів щодо захисту населення від інфекційних хвороб.

17. Посилити контроль за організацією харчування дітей та питного режиму. Заборонити приймати продукти харчування та бутильовану воду промислового виготовлення без супроводжувальних документів, що підтверджують їх походження, якість та безпечність.

18. На територіях закладів інтернатного типу не допускати перебування безпритульних тварин.

19. Забезпечити окреме складування та видалення твердих побутових відходів та харчових відходів.

21. Проводити просвітницькі та роз’яснювальні заходи: систематичне гігієнічне навчання та виховання дітей, інформування батьків щодо запобіганню поширенню коронавірусу на території України.

Основні профілактичні індивідуальні заходи

  • До основних індивідуальних профілактичних заходів належать:
  • гігієна рук – часте миття з рідким милом або обробка спиртовмісними антисептиками не рідше ніж раз на 3 години, та після кожного контакту з тваринами, відвідування громадських місць, використання туалету, прибирання, перед приготуванням їжі тощо;
  • гігієна кашлю – прикриття роту та носа при кашлі та чханні зігнутою рукою в лікті або одноразовою серветкою, яку необхідно знешкодити відразу після використання;
  • утримання від контактів з особами, що мають симптоми респіраторних захворювань – кашель, лихоманка, ломота в тілі, або збереження обов’язкової дистанції та обмеження часу при контакті (не менше 1 метра);
  • утримання від дотиків обличчя руками;
  • у разі виникнення симптомів захворювання, таких як лихоманка, кашель, ломота в тілі тощо, слід залишитися вдома та утриматись від відвідувань місць скупчень людей;
  • використання медичної маски за наявності респіраторних симптомів, перерахованих вище, її своєчасна заміна (кожні 3 години або негайно після забруднення) з подальшим знешкодженням та миттям рук з милом або обробкою рук спиртовмісним антисептиком відразу після знімання маски.

Попереджувальні заходи з організації роботи

Необхідно:

  • провести роз’яснювальну роботу з персоналом щодо індивідуальних заходів профілактики та реагування на виявлення симптомів серед працівників;
  • роздрукувати та/або оновити інформаційні постери та нагадування персоналу про важливість та техніку миття рук та/або обробку рук спиртовмісними антисептиками;
  • не допускати працівників, які мають ознаки респіраторних захворювань до роботи та обслуговування громадян;
  • забезпечити та контролювати постійну наявність рідкого мила, одноразових паперових рушників, спиртовмісних антисептичних засобів як для персоналу, так і для відвідувачів;
  • забезпечити наявність засобів індивідуального захисту (ЗІЗ) для кожного працівника з розрахунку 1 медична маска на 3 години роботи на особу та 1 флакон (100 мл) спиртовмісного антисептика на 1 особу на зміну (до 12 годин), провести відповідне навчання з використання та знешкодження відпрацьованих масок, серветок та встановити відповідний контроль за дотриманням правил;
  • забезпечити можливість використання спиртовмісних  антисептиків для відвідувачів;
  • оновити контактну інформацію про заклади охорони здоров’я, які надають медичну допомогу при виникненні інфекційних хвороб та використовувати її в роботі, поширити серед працівників;
  • користуватися послугами лише надійних постачальників, які дотримуються високих стандартів гігієни та вимог роботи з персоналом;
  • забезпечити відвідувачів достатньою кількістю одноразових серветок на столах обслуговування (та при видачі меню на виніс).

Дезінфекція, прибирання та утилізація

  • Необхідно:
  • забезпечити вологе прибирання з використанням миючих та дезінфекційних (в кінці зміни) засобів та провітрювання не рідше, ніж кожні 3 години та після закінчення зміни;
  • проводити обробку поверхонь, місць контакту рук відвідувачів (ручки дверей, місця сидіння, раковини, барні стійки, дитячі кімнати, тощо) спиртовмісними дезінфекційними засобами з мінімальним терміном експозиції відповідно до інструкції;
  • мінімізувати ручне миття посуду та, за можливості, забезпечити миття в посудомийних машинах при високих температурах;
  • забезпечити окреме місце для знешкодження використаних персоналом засобів індивідуального захисту та одноразового посуду, що використовується, в пластикові пакети, що закриваються;
  • забезпечити знезараження (дезінфекцію) зібраних матеріалів перед знешкодженням протягом або в кінці зміни.

Використання дезінфекційних засобів

  • При дезінфекції необхідно використовувати стандартні дезінфекційні засоби, зареєстровані відповідно до законодавства, та які мають Свідоцтво про державну реєстрацію. Необхідно дотримуватись інструкції до кожного окремого дезінфекційного засобу, в тому числі щодо дотримання його ефективної концентрації та експозиції (з дотриманням часу перебування на оброблюваній поверхні).
  • Для дезінфекції можуть використовуватись дезінфекційні засоби та антисептики, зареєстровані відповідно до чинного законодавства та мають Свідоцтво про державну реєстрацію:
  • антисептики для обробки шкіри рук – спиртовмісні препарати (діючі речовини – ізопропіловий, етиловий спирт чи їх комбінації тощо);
  • препарати для дезінфекції поверхонь з мінімальним терміном експозиції (експозиція від 30 сек до 2 хв) – спиртовмісні препарати (діючі речовини – ізопропіловий, етиловий спирт чи їх комбінації тощо) для поверхонь, обладнання тощо – деззасоби на основі четвертинних амонієвих сполук чи хлорвмісні препарати (бажано таблетовані форми для забезпечення чіткого дозування)

Критерії розподілу об’єктів дезінфекції закладів громадського харчування, продовольчої торгівлі за ступенем ризику інфікування та режимами дезінфекції

Ступінь ризику інфікування Об’єкт дезінфекції Спосіб дезінфекції
Високий посуд, кухонне приладдя протирання, зрошування, замочування та занурення
шкіра рук персоналу миття рук з милом або спиртовмісним антисептиком
Середній     поверхні робочих столів, обладнання тощо протирання, зрошення
поверхні, що контактують з відвіду­вачами (столи, стільці, вітрини тощо) протирання, зрошення
Низький підлога, стіни, меблі тощо протирання, зрошення