Рекомендації споживачам при здійсненні покупок через Інтернет-мережу

Протягом останнього часу до Головного управління Держпродспоживслужби в Житомирській області надходять звернення громадян- споживачів щодо порушення суб’єктами господарювання їх прав при реалізації продукції на замовлення, яка здійснюється поза торгівельними чи офісними приміщеннями, та укладенні договорів щодо продажу товарів на відстані. Саме таким чином через мережу Інтернет та телемагазини здійснюється реалізація побутової техніки та побутового приладдя, комп’ютерної техніки, засобів косметології, парфумерно-косметичних виробів, спортивного знаряддя та тренажерів, медичної техніки, засобів для корекції фігури та ін..

Порушення прав громадян-споживачів, як правило, полягають у тому, що суб’єкт господарювання-продавець не оформлює належним чином правовідносини із споживачем, а саме не видає споживачеві документ, що посвідчує факт укладання договору, який є юридичною підставою для виникнення взаємних прав та обов’язків. Відповідно до законодавства про захист прав споживачів такий документ має містити слідуючу інформацію: дату укладення договору, найменування та місцезнаходження продавця, найменування продукції та її ціну, строки реалізації товару, права та обов’язки сторін за договором (*повний перелік реквізитів та форми розрахункових документів визначається податковим законодавством).

При цьому слід пам’ятати, що під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.

Згідно з частиною 11 статті 8 Закону вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, – технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. Вимоги споживача щодо лікарських засобів та виробів медичного призначення розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, передбаченого Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а щодо технічно складних побутових товарів – після пред’явлення розрахункового документа, передбаченого Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», та технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

Окрім того, поширеним порушенням при такій формі торгівлі є ненадання споживачеві необхідної, достовірної, своєчасної та доступної інформації для свідомого вибору товару, яка визначена законодавством про захист прав споживачів.

Зазначена інформація повинна містити: найменування продавця, його місцезнаходження та порядок прийняття претензій; основні характеристики товару; ціну, включаючи плату за доставку, та умови оплати; гарантійні зобов’язання; інформацію про інші послуги, пов’язані з утриманням чи ремонтом товару; інші умови поставки або виконання договору у випадку їх передбачення; мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки товару; вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу; порядок розірвання договору.

Відсутність вищевказаного договору та необхідної інформації про продукцію призводить до придбання споживачами товарів, які не мають необхідних їм споживчих характеристик, неможливості вирішення претензій щодо якості та безпеки товарів у випадках їх виникнення, а також до того, що територіальні органи Держпродспоживслужби України, до яких належить Головне управління Держпродспоживслужба в Житомирській області, не в змозі виконати покладені функції щодо захисту прав споживачів та вжити заходи, передбачені чинним законодавством, до суб’єктів господарювання-порушників прав споживачів.

Найбільшою проблемою, з якою стикаються територіальні органи Держпродспоживслужби України при розгляді звернень споживачів в таких ситуаціях, є відсутність інформації про найменування та місцезнаходження продавця, що унеможливлює перевірку звернень. Оскільки розшук суб’єктів господарювання до повноважень Держпродспоживслужби України та його територіальних управлінь не належить, звернення споживачів в таких випадках залишаються невирішеними.

Таким чином, Головне управління Держпродспоживслужби в Житомирській області з метою попередження порушень прав громадян-споживачів звертається з проханням  при придбанні товарів поза торговельними чи офісними приміщеннями та укладенні договорів щодо продажу товарів на відстані, а саме через мережу Інтернет та телемагазини, приділяти належну увагу оформленню договору (розрахунковий документ) з наявністю необхідних реквізитів та отриманню його примірника, а також вимагати надання необхідного обсягу інформації про товар для забезпечення свідомого та компетентного його вибору.

Останні коментарі

    Архіви

    Категорії

    EnglishUkrainian