Як захистити себе від підробленого насіннєвого матеріалу!

Слово «контрафакт» можна розуміти, як  використання відомих «торгових марок» (імітація, підробка та фальсифікація), під видом яких на ринку реалізується тотожний продукт, який має інше від оригінального походження та містить у собі загрози недоотримання очікуваного    кінцевого   результату    для споживача та авторського відшкодування, а також   елементи  іміджевих   ризиків   для компаній-оригінаторів. Так, у випадку польових культур (ріпаку, кукурудзи, соняшнику, цукрових буряків) майже гарантовано «недоотримання» врожаю від кількох відсотків (за сприятливих погодних умов та дотримання технології) до кількох десятків відсотків.

Існує багато способів появи на ринку насіння низької якості, контрафактного. Зазвичай для такого роду фальсифікацій знадобиться просте товарне зерно, або некондиційне насіння, фарба, «правильні» мішки та папірці, зовні схожі на сертифікати, що засвідчують сортові і посівні якості насіння. Підроблене насіння обробляють нестійким барвником, який при  його транспортуванні в мішках відпадає. Отже, якщо ви виявили у мішку пил від фарби – це може свідчити про підробку. Шкода, заподіяна фальсифікатом, може досягати жахливих розмірів, навіть призводити до повної втрати врожаю.

Для того щоб не придбати підроблене насіння, рекомендовано дотримуватись наступних порад.

Вартість. Звичайно, ціна не може бути основним критерієм якості, але принаймні враховувати, що справжнє виробництво недешевий процес і кожний продукт має рекомендовані ціни.

Місце самої купівлі. Ніколи не буде зайвим педантично поспілкуватися з продавцем та попросити в нього додаткову інформацію щодо товару, щоб переконатися в його автентичності.

Якість та упаковка. З’ясувати, як виглядає оригінальний мішок (тара). Фірмові речі укладають в якісну упаковку з логотипом фірми. Радимо з підозрою відноситися до мішків, які прошиті декілька разів, оскільки це може свідчити про те, що нечисті на руку «комерсанти» можуть висипати фірмове насіння і заповнити «суперзахищений» мішок чим прийдеться.  Зовнішній вигляд та якісні показники повинні підтверджуватися сертифікатом на насіння. Сертифікати видаються на кожну партію насіння.

Єтикетка затареного насіння. Отримуючи партію продукції, обов’язково перевірте наявність двох етикеток (внутрішньої та зовнішньої).    Мінагрополітики затверджено наказ №348 від 10.07.2017 р. “Про затвердження Порядку маркування та пакування партій насіння і форми етикетки”.    Етикетка повинна містити усю необхідну інформацію про партію насіння. Особливості маркування залежать від призначення насіння, виду упаковки і способів його транспортування.    Залежно від категорії (генерації) насіння та його призначення упаковку з насінням маркують етикетками (ярликами) відповідної форми, кольору та змісту.

Вимоги до форми етикетки для маркування партій насіння

1. Форма етикетки прямокутна, мінімальний розмір (довжина х ширина) – 110 х 67 мм. Текст друкується чорним кольором.

2. На лицьовому боці етикетки лівий край з написом «Державне підприємство «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» обкантовано чорною смугою завширшки 30 міліметрів, решта лицьового боку етикетки фарбується таким кольором:

для добазового насіння – білим з фіолетовою смужкою завширшки 10 міліметрів, розміщеною по діагоналі з лівого нижнього кута етикетки;

для базового насіння - білим;

для сертифікованого насіння першої генерації, гібридів першого покоління – блакитним;

для сертифікованого насіння другої генерації, наступних генерацій – червоним, для суміші насіння – зеленим;

для неостаточно сертифікованого насіння – сірим.

3. По центру лицьового боку етикетки наведено фоновою сіткою дві великі літери «UA».

4. У нижній частині етикетки зазначається її індивідуальний номер, визначений державним підприємством «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції».

етикетка«Секретні пастки» виробника для підробників – маркування, нанесення спеціальних голограм. Провідні виробники ставлять на мішки голографічні знаки, спеціальні етикетки з QR-кодом і іншими секретними засобами захисту від фальсифікації. Нанесення QR-коду, який можна прочитати та перевірити за допомогою мобільного додатку або безпосередньо через сайт компанії. QR-код є новою версією штрих коду. Абревіатура QR (quick response) перекладається з англійської як «швидка відповідь». Головна перевага QR-коду – просте розпізнавання сканувальним обладнанням (в тому числі і фотокамерою смартфону), що надає широкі можливості.

Сайти виробників/постачальників. Як правило, вони публікують інформацію про власну лінійку товарів, особливості власного маркування, додаткових захисних елементів, повідомляють про мережу офіційних дистриб’юторів.

Насіння/садивний матеріал реалізують самі виробники та/або компанії з іноземними інвестиціями через мережу дистриб’юторів. Єдина можливість уберегти свої поля від насіння невідомого походження — співпрацювати винятково з офіційними дистриб’юторами насіннєвих компаній.

Слід відмітити, що для ринку насіння в Україні контрафактом вважається ввезення продукції особами, що не уповноважені виробником або власником торгової марки та сорту, як об’єкта інтелектуальної власності, на який отримано супровідні документи для здійснення імпорту товару на певній території або регіоні.

У той час як фальсифікатом буде виготовлення продукції на території України зі спотвореним змістом з копіюванням зовнішніх ознак та зовнішнього оформлення справжнього.

Тож під фальсифікат підпадає наступне: повністю неоригінальний продукт (свідоме придбання; підміна насіння при висіванні); пропозиція до продажу та реалізація продукції під чужими торговельними марками; насіння сорту/гібриду не відповідає сортовим показникам тощо; придбання насіння F2 та наступних поколінь; підмішування при висіванні низькоякісного насіння до оригінального гібриду тощо.